"Inte vilken film som helst..."



Tor Nyman, Cineasterna

Tor Nyman Välkommen till FörlagEtt och Cineasterna – vår digitala filmkanal riktad mot landets bibliotek.
Från en ”filmscen”, Stockholms Filmfestival, till en annan.

Tusen tack! Väldigt roligt att vara med om ett projekt som detta!

Du kommer från Falkenberg och berättade att biblioteket fick en tidig plats i ditt filmhjärta.
Det stämmer bra. Jag brukade sitta på biblioteket och läsa olika filmlexikon och sedan kopiera sidorna som intresserade mig mest. Jag gjorde listor på filmer jag ville se och försökte lägga någon slags pussel över hur filmvärlden hängde ihop.

Din första film?
Jag vet att min Farfar fick en indirekt order från Farmor att ta med mig på bio för att se Djungelboken. Då kan jag inte varit gammal. Jag vill även minnas att jag såg Rocky med Sylvester Stallone tidigt och att jag tyckte att den var helt fantastisk. När väcktes filmintresset? Filmintresset väcktes tidigt. Pappa hade en relativt stor samling VHS-kassetter som innehöll mycket Bröderna Marx, John Wayne och Peter Sellers. För mig var det aldrig självklart att film skulle vara samtida, många av mina jämngamla vänner hade aldrig sett en film som inte var i färg. För mig kändes det självklart att leta igenom hela filmhistorien för att hitta saker jag tyckte om, inte bara hålla mig till videobutikens topplista.

Och nu Cineasterna mot målet film från hela världen.
Hur vill du beskriva tjänsten och din roll som innehållsansvarig?

Själva idén är att ge filmer som vanligtvis enbart är tillgängliga via filmfestivaler en plattform. Förlänga deras ”liv” och ge fler människor chansen att se dem. Under mina år på Stockholms filmfestivals programavdelning kunde jag känna en frustration över att så mycket bra film enbart går att se under en begränsad tid i Sverige (som under en festival). Det finns så mycket som så många skulle älska och de hör knappt talas om dessa filmer! På så vis är detta väldigt spännande och en fin möjlighet att ge fler chansen att se internationell kvalitetsfilm.

Vad måste en filma ha för kvaliteter för att hamna i ert utbud?
Jag försöker att balansera flera parametrar i mitt urval. Givetvis slår konstnärliga kvalitéer högt och i grund och botten måste varje film hålla hög nivå som film. Med detta sagt är det dock viktigt att påpeka att film inte behöver vara ”svår” för att vara bra. Det finns massor av bra exempel på hur en film kan vara tämligen konventionell fast gjord med perfekt fingertoppskänsla. En annan aspekt är filmer gjorda utanför de stora studiosystemen (i.e. Hollywood) som tenderar att berätta lite andra historier eller berätta historier på lite annat sätt. Jag kan även se på filmer som vykort från olika platser. En film kan visa upp platser, kulturer, stämningar på ett unikt sätt och på så sätt kan filmer från ovanliga områden vara extra viktiga. Hur häftigt är det inte att få följa med någon till en liten by i Kinas inland och platser jag kanske aldrig skulle besöka i verkliga livet?

Hur ser tjänsten ut om tre år? Siktar Ni att stegvis nå fler länder?
Jag hoppas tjänsten vuxit så att så många som möjligt i Sverige fått chansen att ta del av utbudet. I förlängningen hoppas jag även att erbjuda konceptet till andra länder och på så vis nå ännu fler. Mer film åt folket! Men inte vilken film som helst…